Från cardio-vågens återkomst till sofistikerad pilates och nya digitala träningsprogram – 2025 blir ett år där tekniska innovationer möter behovet av balans och gemenskap.
Just nu läser andra
Efter några år i skymundan är cardio på stark frammarsch igen. Löpartrenden syns tydligt i rekordmånga anmälningar till olika motionslopp, och nya begrepp som slowjogging växer i popularitet.
Friskis hakar på trenden med pass som Löpning soft, och lanserar Löpning trail till våren. Det digitala löpningsutbudet i appen Friskis Go går också starkt framåt.
”Cardio-vågen är här igen, och vi ser ett tydligt intresse för löpning i alla former,” säger Magnus Strömberg, träningsutvecklare på Friskis, i ett pressmeddelande.
Tävling som motivation
Allt fler vuxna lockas av att tävla som träningsmotivation. En av de stora nyheterna 2025 är Friskis samarbete med HYROX, ett globalt tävlingskoncept som kombinerar löpning och styrka.
Läs också
”Det finns ett sug efter att tävla, och HYROX gör det enkelt att börja oavsett ålder eller erfarenhet,” säger Helen Eriksson, träningsutvecklare.
För att möta intresset erbjuder Friskis två nya pass: HYROX Cirkel med medelintensiv träning och HYROX HIT för den som vill förbereda sig inför tävling.
HIT och lågintensivt i balans
Högintensiva pass som HIT är fortsatt populära med korta, effektiva träningsformer. Samtidigt växer intresset för lågintensiv träning, som power walks – den mest loggade aktiviteten i Friskis Go. Här kompletteras de hårda passen med skonsammare träning för längre återhämtning.
Som en motpol till högintensiv träning ökar intresset för kontrollerade träningsformer som pilates. För att möta efterfrågan lanserar Friskis Coreflex miniband, ett stabilitets- och corefokuserat pass som blir en nyhet 2025.
Frågor kring skärmtid och slowtech får allt större utrymme. För att inspirera barn till mer rörelse introducerar Friskis Knatteklubben, ett lekfullt pass för barn mellan 4–6 år.