Frank i norska Mo i Rana hann knappt lära känna sin nya elbil innan den slutade fungera.
Just nu läser andra
Det var i maj som Frank till slut begärde att häva köpet av sin elbil. Något svar fick han inte – förrän tidningen Motor kontaktade både återförsäljaren och importören. Då ändrades allt. Frank erbjöds en ny bil med samma specifikationer, utan extra kostnad.
– Jag fick precis ett samtal från VD:n på återförsäljaren om det. Jag blev otroligt glad. Jätteglad, säger han till norska Motor.
Marknadschefen på Xpeng Motors Norway, Trine Johansen, betonar att bilen aldrig varit brandfarlig. Felet uppstod under ett reparationsförsök när en tekniker lossade en kylslang i batteriet utan att först tömma kylvätskan. Vätskan som läckte ut aktiverade en sensor som registrerade ett isolationsfel – en säkerhetsspärr som slår till vid vätskeläckage eller elektriska avvikelser. Som försiktighetsåtgärd flyttades bilen därför utomhus, enligt fabrikens rutiner.
Problemen började redan vid första snabbladdningen i november, bara tre veckor efter att Frank hämtat ut bilen från Bil i Nord i Mo i Rana. Felmeddelanden om överhettat batteri och klimatanläggning dök upp, och trots flera verkstadsbesök och byten av delar fortsatte varningarna.
När ombordladdaren byttes upptäckte bilens system en möjlig batteridefekt, och bilen togs ur bruk. Sedan dess hade den stått parkerad i nio månader.
Läs också
Under tiden fick Frank klara sig med lånebilar, men ingen av dem hade det han uppskattade mest – dragkrok och plats för barnbarnets bilstol. Han säger att återförsäljaren gjort sitt yttersta, men att svaren från importören och tillverkaren i Kina dröjt i veckor.
– Jag har varit väldigt tålmodig, vill jag säga. Men nu är jag väldigt förtvivlad och förbannad på Xpeng, säger han till tidningen.
Trots att Xpeng G6 fått toppbetyg i en europeisk undersökning om ägarnöjdhet, är Frank osäker på om han vill behålla den nya bilen – men erbjudandet tackade han ja till.