Startsida Bilar Sugfläktarna gör comeback – Tesla inspireras av Formel 1 och...

Sugfläktarna gör comeback – Tesla inspireras av Formel 1 och elbilsrekord

Tesla
Jure Divich / Shutterstock.com

Tesla har lämnat in ett nytt patent som väcker både nostalgi och framtidstro i bilvärlden.

Just nu läser andra

Med inspiration från historiska racinglösningar och världens snabbaste elbil väcker Tesla uppmärksamhet med ett nytt patent. Den kommande Roadstern – som varit efterlängtad i över åtta år – kan komma att utrustas med sugfläktar och rörliga sidokjolar.

Det är ett tekniskt grepp med rötter i både Formel 1 och nutidens elbilspionjärer. Teslas nya patentsystem beskriver en lösning där flera kraftfulla fläktar suger bilen mot marken. Resultatet? Ökad markkontakt, förbättrad acceleration, effektivare bromsning och exaktare kurvtagning – även i låga hastigheter, rapporterar Carup.

Tekniken är inte helt ny. Redan 1978 gjorde Formel 1-stallet Brabham något liknande. Vid Sveriges Grand Prix sopade Niki Lauda banan med konkurrenterna i sin Brabham BT46B – en bil utrustad med en liknande sugfläktsteknik – och korsade mållinjen hela 34 sekunder före tvåan. Men protesterna blev så många att bilen aldrig tävlade igen.

”Den har blomstret helt vildt med store blomster och vokser hurtigere.” Uttalandet gäller visserligen en växt – men parallellen till den pånyttfödda tekniken är tydlig. Tesla har dessutom tittat på McMurtry Speirling, elbilen som just nu dominerar banrekorden globalt. Den använder sig också av en sugfläkt för att maximera väghållningen och gör 0–100 km/h på bara 1,38 sekunder.

Vid sidan av fläktarna beskriver patentet även rörliga sidokjolar som ska täta bilens undersida. Det påminner om F1-lösningar från sent 70-tal – men med modern styrning. Kjolarna kan fällas in eller ut beroende på hastighet och körsituation.

Läs också

Även om det ännu inte är säkert att tekniken kommer att användas i produktion, har spänningen ökat efter ett uttalande från Lars Moravy, Teslas vice vd för fordonsteknik.
“Den mest fantastiska och spännande bilen någonsin,” kallade han den nya Roadstern.

Ads by MGDK