Resultatet imponerar, men väcker också frågor om hur körsätt och optimering kan tänja på gränserna.
Just nu läser andra
Rekordet från Lucid Air Grand Touring, som nyligen noterade 1 200 kilometers räckvidd på en laddning, blev kortvarigt. Nu har det slagits – med bred marginal. General Motors bekräftar att deras pickup, Chevrolet Silverado EV Max Range Work Truck, kört 1 705 kilometer utan att stanna för att ladda.
Det är ett resultat som inte bara slår rekord – det förvånar också. Pickupen väger nämligen hela 3 840 kilo, och dess officiella räckvidd är endast 793 kilometer.
Men bakom siffrorna finns en mycket medveten strategi. Rekordet sattes inte i laboratorium, men krävde minutiös planering och körning. Ingenjörerna körde på allmänna vägar runt testområdet Milford Proving Ground i Michigan, men med mycket specifika förutsättningar.
Alla yttre faktorer som kunde minska energiförbrukningen kontrollerades noggrant. Klimatanläggningen var avstängd, däcken pumpades till maxtryck, och bilens hastighet hölls stabilt mellan 32 och 40 km/h. Accelerationer och inbromsningar skulle vara så mjuka som möjligt.
– Om vi skulle köra nedför hela tiden skulle vi såklart få en vansinnig mängd körsträcka. Men det var inte poängen här. Vi ville att det här faktiskt skulle hända, på allmänna vägar, förklarar GM:s ingenjörer.
Läs också
Till skillnad från tidigare räckviddstester, där nedförsbackar eller idealiska laboratorieförhållanden använts för att tänja på gränserna, betonar GM att de ville visa något som kunde upprepas i verkligheten – under rimliga vägförhållanden, om än inte i vanlig trafikrytm.