Så här tar du reda på hur mycket Google vet om dig

Skriven av Mattias Svensson

1 vecka sedan

|

07/05/2024
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det är möjligt att se hur mycket Google vet om dig.

Google är ett av många företag som tjänar pengar genom att använda data om dig. Detta görs genom att visa "relevanta" annonser som är utvalda baserat på insamlad information, vilket inte bara gäller den data du själv har matat in.

En TikTok-användare vid namn Lea har avslöjat var man kan ta reda på vad Google egentligen vet. Genom att logga in på ditt Google-konto kan du se vad som ligger till grund för deras personaliserade annonsval.

Det är inte olagligt, eftersom användare själva accepterar detta i Googles integritetspolicy. Där står det att du ger dem tillåtelse att dela dina uppgifter med andra:

"Google kan dela information om dig med annonsörer, affärspartners, sponsorer och andra tredje parter," står det i deras integritetspolicy enligt Indy100.

"Vi delar dock bara aggregerad information om våra användare och kommer inte att dela personligt identifierbar information med någon tredje part utan ditt uttryckliga medgivande."

Detta innebär att företaget kan dela dina uppgifter med andra företag för att visa mer relevanta annonser. I en viral TikTok-video visar Lea, med användarnamnet @leakalache, hur du exakt tar reda på vad Google vet om dig.

I videon börjar hon med att söka efter "ads settings Google" på Google. Sedan klickar hon på den översta länken, som leder till en ny sida.

På den sidan presenteras överraskande information. Man kan se att hon har aktiverat annonstillpassning. Där förklaras det hur annonser väljs ut och anpassas.

Det står: "Annonser är baserade på personliga uppgifter som du har lagt till på ditt Google-konto, data från annonsörer som samarbetar med Google och Googles bedömning av dina intressen."

Lea blir förvånad över att se hur mycket Google vet om henne. De vet bland annat att hon är 18 till 24 år gammal, är kvinna, talar tre språk och har många intressen som bilar, auktioner, arkitektur, ljudutrustning och sängkläder.

Videon har snabbt fått mer än 2,5 miljoner visningar på TikTok, samt över 300 000 likes. Tusen användare har även kommenterat videon.

De flesta som kommenterat är chockade. Många prövade själva efter att ha sett videon.